Mozgás

_kcs1818-copy

A kutya boldogságának és egészségének kulcsa a mozgás. A kutyák természetüknél fogva igen aktívak és játékosak. Vadon élő rokonaik a nap nagy részét vadászattal töltik, míg a fiatalok játék közben sajátítják el azokat a képességeket, amelyekre szükségük van, és sokszor a nap nagy részét a házban vagy a kertben töltik. Ezért hajlamosak az elhízásra és az ellustulásra. A testmozgás hiánya unalomhoz is vezethet, ami sok kutyát boldogtalanná tesz.

A kutya mozgékonyságát elősegíti, hogy gerincoszlopa igen hajlékony, ezért gyorsabb futásnál teste mintegy a hátulsó végtagok meghosszabbításaként szabadon mozoghat. A kutyafajták formája mindig a funkció érdekében alakult, a föld alatt, esetleg a vízben vagy föld felett végzendő munka más-más alkati kívánalmakkal jár.

Minden kutya szeret játszani és mozogni, de hogy hogyan és mennyit, az az életkor, a fajta és az egészségi állapot függvénye. Mielőtt kutyát vásárolunk, tájékozódjunk a különböző fajtákról és arról, hogy melyiknek mennyi testmozgásra van szüksége. Ha csak napi egyetlen rövid sétára van időnk, inkább kevésbé aktív fajtát válasszunk.

A mozgásigény mellett az életkori sajátosságokat is figyelembe kell venni. Kerülni kell a fiatal állat túlerőltetését, mert ezzel éppen az ellenkező eredményt érhetjük el. Az sem közömbös, hogy milyen talajon folytatjuk a tréningeket.

Az ügetést például kizárólag kemény talajon szabad végeztetni, a hosszas vágta azonban az ilyen felületen felsértheti a mellső mancsokat. A kemény talajfelület elősegíti a jól záródó mancsok kifejlődését, míg a puha, mezei jellegű talaj vagy a mély homok, a nagyobb kavicsos felület vagy a felszántott föld puha lábat eredményez, nyílt és szétterülő ujjakkal.

Melyik a legjobb mozgásforma?

A séta a legjobb, legteljesebb mozgásfajta, amely karbantartja az izomzatot és a vérkeringést. Általában mindennap gondoskodjunk valamiféle testmozgásról, előzőleg azonban kérjünk állatorvosi vizsgálatot, hogy kiderítsük, van-e kedvencünknek egészségügyi problémája, amelyet a testmozgás súlyosbíthat. Az állatorvos azt is megmondja, hogy milyen mozgásformák biztonságosak a kutyánk számára. Ha már öreg, egészségügyi problémái vannak, vagy egyéb okok miatt nincs jó formában, kezdjük napi 15 perces sétával pórázon, és fokozatosan növeljük a időtartamot. Ha emberek közé visszük a kutyát, mindig legyen pórázon. A hosszabbítható póráz elegendő szabadságot ad a kutyának a környezet felderítésére, ugyanakkor szükség esetén lehetővé teszi, hogy visszafogjuk. Fiatal, egészséges kutyáknak valószínűleg nem elegendő, ha pórázon sétáltatjuk őket, számukra a szabad, élénk testmozgást a természetben, nagyobb parkokban tudjuk biztosítani.

Figyeljünk arra, hogy ha a kutya többet mozog, vagy olyan feladatot végez, amihez több energiára van szüksége, akkor a tápláléka tartalmazzon gyorsan felszívódó szénhidrátokat is, amelyek a VitalBite szárazeledelekben is megtalálhatók.

A jogging és a futás szintén jó módja az egészséges, életerős kutyák mozgatásának, ha megfelelő körültekintéssel végezzük. Hat hónaposnál fiatalabb kutyával és nagyon meleg napokon azonban ne fussunk.

A játék az egyik legjobb módja annak, hogy ne csak az intenzív testmozgásról gondoskodjunk, hanem átmozgassuk a kutya agyát is. A játék abban is segít, hogy a kutya élvezetes módon tanulja meg, hogy gazdája a főnök. A labdák, frizbik, botok dobálása egyaránt kiválóan megfelel erre a célra.

A játékos tréning ugyanakkor fejleszti és erősíti az izmokat, jótékonyan befolyásolja a szívműködést, a vérkeringést és az anyagcserét. Mindez kedvezően hat az állat karakterére is: biztonságot, önbizalmat, keménységet és bátorságot ad a kutyának.